Het kan aan mij liggen, maar is hier geen karakterologische overeenkomst te vinden tussen de klimaatsceptici, die als Plato wrikken aan de waarde van de argumenten van hetgeen door “de Empiristen” (wetenschappers) wordt beschreven? Dit terwijl de alarmisten, als Aristoteles, het blijkbaar niet nodig vinden om nog dieper te graven omdat er één theorie is die bij de waargenomen feiten past.
Vervolgens zie je dat sceptici vooral elkaar nog proberen te overtuigen van de waarde van de eigen theorie, terwijl de kooldioxide-hypothese zich al op het politieke debatconcours bevindt.
Dit alles maakt dat Peripatici (aanhangers van Aristoteles), de realisten aangaande “de opwarming” inmiddels al op een geweldige publicitaire achterstand hebben gezet. Op basis van één enkele (in hun ogen “onaanvechtbare”, want door “de Wetenschap” geaccepteerde) theorie, wordt het mogelijk dat “de rapporten van het klimaatpanel ipcc van de Verenigde Naties over elkaar heen buitelen”. Maar ook met alle risico’s van dien.
De belangrijkste consequenties van de huidige ‘klimaatcrisis’ zijn echter, op dit moment, eerder te wijten aan de maatregelen die het bedwingen van de CO2-uitstoot met zich meebrengen, dan aan een daadwerkelijk optredende temperatuur- of droogtecrises.
Ik ben ervan overtuigd dat de oorlog in de Oekraïne nooit zou zijn gebeurd zonder de totale gasafhankelijkheid van Europa aan Rusland. Ook kun je je afvragen of het zinvol is om bijna jaarlijks de wereldleiders ‘op het matje te roepen’ en ontwikkelingslanden te laten bedelen om eerder toegezegde subsidies, in het kader van wéér een wereldklimaatconferentie. Dit alles ter onderstreping van de westerse ‘eco-superioriteit’, met voorspelbare afloop…
En schiet dit alles dat dan weer niet zijn doel voorbij?
Maar rust het verschil tussen alarmisme en scepticisme dan wellicht niet op “de idioterie van de andere partij”, maar op een filosofisch karakterverschil, wat eigenlijk al eeuwen lang de geesten van het westen verdeelt? De eeuwige twijfelaars, verliefd op het status quo, tegenover de vernieuwers, die actie eisen, om het onrecht in de wereld te doen keren…
Maar de vervolgvraag is dan natuurlijk wel of er dan nog een dialoog mogelijk is, of moeten we ons maar neerleggen bij een loopgravenoorlog tussen partijen die zich verschansen in hun eigen gelijk?
Hierover meer een volgende keer (ik krijg te vaak de opmerking dat mijn stukjes zo lang zijn)