Belangrijker dan deze inhoudelijke vragen is echter dat het hier (opnieuw) gaat om een ‘belangenverkenning’. Het resultaat van het gesprek van Remkes met agrarische belangengroeperingen, milieubewegingen en overheid.
Hiermee wordt dus feitelijk de procedure herhaald die eerder leidde tot de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Nadat vergunningverlening in het kader van de Natuurbeschermingswet door uitspraken van de Raad van State in 2008 al werd geblokkeerd, werd na een (maar liefst 7 jaar lang) bestuurlijk overleg-proces, geleid door de Remkes-ses van die tijd (de Taskforce van de heer Trojan en adviesgroep van de heer Huys) uiteindelijk op 1 juli 2015 de nieuwe PAS-regeling vastgesteld.
Een regeling die door de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in overeenstemming met Gedeputeerde Staten van de provincies Drenthe, Flevoland, Fryslân, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zeeland, Zuid-Holland en de Minister van Defensie.
Het mocht niet baten. Twee jaar later werden door de Raad van State al stappen gezet om deze PAS ten grave te dragen.
Bestuurlijke ideetjes die de Raad van State niet overtuigen zijn kansloos geworden. En dat is de ‘nieuwe bestuurlijke werkelijkheid’ onder de kabinetten van Rutte. Wanneer de rechter niet akkoord gaat met een regeling of Wet (zoals ‘de stikstofwet’ waarin de bouwvrijstelling is geregeld), dan is het “vlot trekken van vergunningverlening” kansloos geworden.
Probleem is natuurlijk wel dat Remkes niet kan overleggen met de Raad van State, want die toetst alleen maar aan ‘de Wet’.
Dat maakt ook dat ‘de ideetjes van Remkes’ niet meer zijn dan ‘proefballonnetjes’.
Je kunt best wel 500-600 ‘piekbelasters’ uitkopen. Maar dan weet je nog niet of de ‘hoogste rechter’ wel akkoord gaat met het geschetste toekomstperspectief: een Nederland wat dan dus niet ‘op slot gaat’ wat betreft vergunningverlening. Hoe verhoudt zich dit alles met het behalen van de KDW en de Europese habitatrichtlijn volgens de Raad van State?
Je krijgt alsnog ook nog te maken met de juridische vraag naar de rechtmatigheid van de aanwijzing van ‘piekbelasters’. Dient er korting te komen om gebruik te kunnen maken met de vrijgekomen stikstofruimte? Welke garanties zijn er om de vrijgekomen ruimte door uitkoop van de ‘piekbelasters’ ook inderdaad te gebruiken; is het rechtmatig om ‘piekbelasters’ gedwongen uit te kopen, etc.